• Er du i tvil om du skal møte til oppsatt tannlegetime, ring oss på telefon 22 44 83 40.

behandlingavkariesEt lite kariesangrep kan tilhele om forutsetningene er de rette. Blir det derimot større må karies fjernes av en tannlege og hullet må repareres.

Den beste tannen er alltid den som er uten fyllinger. Derfor er det selvfølgelig bra om du steller tennene dine riktig slik at du slipper hull.

Karies oppdages ved tannlegebesøket.

Ikke alle hull kan sees med det blotte øyet. Derfor er det viktig at vi tar røntgenbilder.

På røntgenbildene syns i blant et mørkere område som er begynnelsen til et hull. Nå for tiden borer man ikke alltid opp slike kariesangrep. Pasienten anbefales istedenfor ulike tiltak som kan hjelpe til med å få tannen til å tilhele. Fluorbehandling, forbedret rengjøring mellom tennene og endrede kostvaner er eksempler på forebyggende tiltak.

Begynnelsen på et hull er et varselsignal om at det er ubalanse i munnen. Om det ikke gjøres noe med ubalansen kommer det trolig til å oppstå flere hull i fremtiden.

Hullet blir større

Når karies når det mykere dentinet som finnes under emaljen er hullet et faktum og må repareres med en fylling. Om kariesangrepet når helt inn til pulpa dør den og bakteriene kan fortsette gjennom rotkanalen og ut mot kjevebenet. Ofte får du tannverk, men ikke alltid. En rotbehandling kan fjerne en bakterieinfeksjon fra tannen.

Utsatte områder

Mellom tennene, der det er vanskelig å rengjøre godt, og i de dype furene i tyggeflaten samles bakteriene lett.

Tennene som sitter lenger bak i munnen rammes oftere av bakterieangrep enn fortennene.